Samochody elektryczne w Polsce są coraz bardziej popularne. To bardzo ekologiczne rozwiązanie wprowadza już niemal każdy producent pojazdów. Napęd zasilany bezpośrednio z akumulatora to rozwiązanie ekologiczne, ale również bardzo dynamiczne. Elektryki często notują niebywałe osiągi, jeżeli chodzi o prędkość i przyspieszenie. Ekologia idzie więc w tym przypadku w parze z mocą pojazdu.
Zasilanie to serce elektryka. Duża ilość połączonych ze sobą ogniw magazynuje potrzebny do jazdy prąd. Akumulatory w samochodach elektrycznych ważą często ponad 400 kilogramów. W porównaniu z przeciętnym zbiornikiem paliwa w samochodzie osobowym, który ma pojemność ok. 60 litrów, jest to bardzo duża różnica. We współczesnych samochodach elektrycznych nie stanowi to jednak problemu, ponieważ są to bardzo wydajne jednostki. Pojemność baterii w samochodzie elektrycznym wynosi zwykle od 40 do nawet 100 kWh. „Tankowania” możemy dokonać zarówno z domowego gniazdka, jak i w stacjach ładowania samochodów elektrycznych.
Są to urządzenia często mniejsze niż dystrybutor paliwa na stacji benzynowej. Używanie ładowarki do samochodu elektrycznego sprowadza się do podłączenia kabla do samochodu. Pozostałe czynności zależne są od danego urządzenia oraz instrukcji obsługi samochodu. Warto jednak zwrócić uwagę na rodzaj stacji ładowania samochodów elektrycznych. Najlepszym rozwiązaniem będą te, które ładują prądem stałym (DC) oraz mocy powyżej 20 kW. Dzięki temu cały proces przebiegnie znacznie szybciej. Jeżeli urządzenie jest płatne, konieczne będzie jeszcze użycie karty płatniczej.
Ekologiczne rozwiązanie, jakim jest samochód elektryczny, sprawia jednak spory kłopot. Ładowanie samochodu z domowego jednofazowego gniazda w przypadku baterii 40 kWh (a więc stosunkowo niewielkiej) będzie trwać ok. 21 godzin. To sporo, jednak można przyjąć, że w ciągu nocy naładujemy samochód na tyle, aby bezpiecznie pokonać trasę z domu do pracy w dwie strony.
Coraz bardziej popularne stają się stacje ładowania samochodów elektrycznych przy centrach handlowych. Są to często miejsca, gdzie bezpłatnie w trakcie zakupów, doładujemy baterie elektryka. Należy jednak traktować je jako doładowanie akumulatorów, gdyż rzadko są to najwydajniejsze urządzenia. Najwięcej problemów z ładowaniem akumulatorów są w trakcie dłuższej podróży. Pełne uzupełnienie mocy w baterii o pojemności 40 kWh to często nawet ponad godzina potrzebna na podpięcie okablowania.
Energia Solarna | Proudly powered by WordPress